Ideálně se rozhodnout?

Myslím, že dnešní svět je natolik složitý, že téměř neexistují ideální rozhodnutí. Pro volbu střední školy to platí dvojnásobně. Určitě si chcete vybrat školu, kterou vystudujete a úspěšně odmaturujete pokud možno bez zdržení. To je zřejmě hlavní požadavek. Asi by bylo také vhodné, kdyby Vám škola do života dala něco, co se vám bude ještě někdy hodit. Střední by neměla být těžká, ale zase Vás nesmí nudit. Prozíravé by jistě bylo, aby Vám škola dala pokud možno nějakou odbornost. Nejen proto, aby jste si v průběhu studia nepřipadali jako na základní škole, ale také aby jste po maturitě uměli něco jiného než učebnicové příklady. Jinými slovy aby jste uměli kromě obecných znalostí i něco čemu jen tak někdo nerozumí. Výčet požadavků bych zakončil touhou mít po maturitě snadný vstup na vysokou, nebo alespoň šanci najít dobře placenou práci. Vskutku dost požadavků...

Ať jsem se na to před 10 lety díval z jakéhokoliv úhlu pohledu, neviděl jsem jednoznačné řešení. Zvolil jsem tehdy tradiční školu s dlouholetou tradicí, která dávala naději, že nelezu do - nebo spíš že jednou nevylezu z - ledajaké školy. Vybral jsem si školu zaměřenou na důležitý segment našeho průmyslu - strojírenství. Byl to trochu risk, protože jsem kromě stavebnice lego v útlém věku do té doby o nic technického nezavadil. Řekněme, že jsem věřil škole, že mě to vše naučí. Dnes už při zpětném pohledu vím, že obava ze zaměření byla zbytečná. Většina absolventů našeho ročníku šla na technické univerzity, ale našli se i tací, kteří se stejným úspěchem studují na humanitně zaměřené vysoké škole. Mimo to vidím kolem sebe, že inženýři z technických univerzit končí velmi často v manažerských pozicích nebo jako podnikatelé v oblastech nezřídka vzdálených od techniky. Dovolte, abych se zamyslel, proč tomu tak je. Proč může být primátor Prahy lékař, proč je můj kamarád bývalý stíhací pilot ředitelem developerské společnosti, proč je chemička Mirka Čejková moderátorka...? Odpověď je prostá - ať děláte cokoliv, pro úspěch je kromě píle potřeba správně se rozhodovat. Ano - jako lékař, konstruktér nebo třeba právník potřebujete ke správným rozhodnutím v oboru odborné znalosti, ale v některých funkcích, a jsou to zejména politické a obecně řídicí funkce, jdou odborné vlastnosti trochu stranou na úkor jakési tajemné vlastnosti správně se rozhodovat. Tato vlastnost a odpověď na moji otázku je LOGICKÉ MYŠLENÍ. Logické myšlení je nástroj natolik všemocný, že pomocí něho dokážete řídit vládu, oddělení nebo vlastní firmu. Logika v součinnosti s odbornými znalostmi rovná se úspěch v oboru. Bohužel musím z vlastní zkušenosti říct, že logické rozhodování je oproti odborným znalostem to, co lidem nejčastěji chybí. Zkrátka teorii se naučí kdekdo, ale samostatný logický úsudek? Ten se dnes vyvažuje zlatem.

Dámy a pánové, kluci a holky, nevím zda vám odpovím na otázku ideálního rozhodnutí, kterou střední školu studovat. Za to jsem si ale jistý, že technické vzdělání na střední škole je neustále dokola se opakující řešení problémů: Jak něco navrhnout s minimální hmotností ale maximální pevností? Jak něco složitého vyrobit v co nejkratším čase? Jak ušetřit, ale neubrat na kvalitě? Zcela přirozeně se naučíte používat matematický aparát, počítačovou podporu, výrobní technologie... To vše je ale až na druhém místě. Na tom prvním je, že do sebe dostanete univerzální logický úsudek. Střední průmyslová škola Betlémská mi dala víc, než jsem od ní očekával. Bylo to moje první idální řešení skutečně složitého problému. A tak mi nezbývá nic jiného, než popřát hodně štěstí všem, kteří se nebojí hledat a činit správná rozhodnutí.

Bc. Martin Kožíšek

  • absolvent SPŠS Betlémské z roku 2006
  • student magisterského oboru Matematické modelování v technice na Fakultě strojní ČVUT
  • odborný pracovník výzkumu a vývoje v Ústavu termomechaniky AV ČR
  • člen Odborné rady při SPŠS Betlémská o. s.

Hledat text

Anketa

Kde jste se dozvěděli o naší škole?

Aktuality

MŠMT - Opatření obecné povahy - přijímací zkoušky

10. květen 2021

MŠMT vydalo „Opatření obecné povahy,“ které se týká jednotných přijímacích zkoušek a z něhož vyplývá následující: 1.       Uchazeč, který měl konat oba termíny jednotné přijímací zkoušky na jedné škole a jeden z termínů nekonal, může konat tuto zkoušku v náhradním termínu bez ohledu na důvod jejího...

Číst dál...

Odborné praxe

05. květen 2021

Odborné praxe oboru IT se v letošním školním roce nebudou realizovat. Sjednány jsou na školní rok 2021/2022.

Číst dál...

Zveřejnění výsledků přijímacích zkoušek

05. květen 2021

Výsledky přijímacích zkoušek zpřístupní CERMAT pro školy 19. 5. 2021.   Pro veřejnost budou výsledky zpřístupněny 19. 5. - 21. 5. 2021.

Číst dál...

Přijímací zkoušky - doplňující informace

30. duben 2021

Uchazeči se prokáží potvrzením o negativním testu. Potvrzení si ponechají pro druhý den přijímacích zkoušek, neboť se jím budou opět prokazovat.

Číst dál...

Informace pro účastníka přijímací zkoušky

30. duben 2021

V návaznosti na jednání vlády ze dne 29.4.2021 oznamujeme, že pro účastníka u přijímací zkoušky je dostatečným ochranným prostředkem zdravotnická rouška.

Číst dál...

Praktická výuka - praxe

22. duben 2021

1. - 3. ročníky Praxe probíhají podle rozvrhu prezenčně od 26. 4. 2021, s výjimkou dnů přijímaček - 3. + 4. 5. = v tyto dny budou i praxe vyučovány distančně.    V den praxí bude zadáno na ostatní předměty samostudium.   4. ročníky 26. 4.  - 30. 4.  - praxe podle rozvrhu prezenčně   4. 5.  = veškerá výuka i s...

Číst dál...