Ideálně se rozhodnout?

Myslím, že dnešní svět je natolik složitý, že téměř neexistují ideální rozhodnutí. Pro volbu střední školy to platí dvojnásobně. Určitě si chcete vybrat školu, kterou vystudujete a úspěšně odmaturujete pokud možno bez zdržení. To je zřejmě hlavní požadavek. Asi by bylo také vhodné, kdyby Vám škola do života dala něco, co se vám bude ještě někdy hodit. Střední by neměla být těžká, ale zase Vás nesmí nudit. Prozíravé by jistě bylo, aby Vám škola dala pokud možno nějakou odbornost. Nejen proto, aby jste si v průběhu studia nepřipadali jako na základní škole, ale také aby jste po maturitě uměli něco jiného než učebnicové příklady. Jinými slovy aby jste uměli kromě obecných znalostí i něco čemu jen tak někdo nerozumí. Výčet požadavků bych zakončil touhou mít po maturitě snadný vstup na vysokou, nebo alespoň šanci najít dobře placenou práci. Vskutku dost požadavků...

Ať jsem se na to před 10 lety díval z jakéhokoliv úhlu pohledu, neviděl jsem jednoznačné řešení. Zvolil jsem tehdy tradiční školu s dlouholetou tradicí, která dávala naději, že nelezu do - nebo spíš že jednou nevylezu z - ledajaké školy. Vybral jsem si školu zaměřenou na důležitý segment našeho průmyslu - strojírenství. Byl to trochu risk, protože jsem kromě stavebnice lego v útlém věku do té doby o nic technického nezavadil. Řekněme, že jsem věřil škole, že mě to vše naučí. Dnes už při zpětném pohledu vím, že obava ze zaměření byla zbytečná. Většina absolventů našeho ročníku šla na technické univerzity, ale našli se i tací, kteří se stejným úspěchem studují na humanitně zaměřené vysoké škole. Mimo to vidím kolem sebe, že inženýři z technických univerzit končí velmi často v manažerských pozicích nebo jako podnikatelé v oblastech nezřídka vzdálených od techniky. Dovolte, abych se zamyslel, proč tomu tak je. Proč může být primátor Prahy lékař, proč je můj kamarád bývalý stíhací pilot ředitelem developerské společnosti, proč je chemička Mirka Čejková moderátorka...? Odpověď je prostá - ať děláte cokoliv, pro úspěch je kromě píle potřeba správně se rozhodovat. Ano - jako lékař, konstruktér nebo třeba právník potřebujete ke správným rozhodnutím v oboru odborné znalosti, ale v některých funkcích, a jsou to zejména politické a obecně řídicí funkce, jdou odborné vlastnosti trochu stranou na úkor jakési tajemné vlastnosti správně se rozhodovat. Tato vlastnost a odpověď na moji otázku je LOGICKÉ MYŠLENÍ. Logické myšlení je nástroj natolik všemocný, že pomocí něho dokážete řídit vládu, oddělení nebo vlastní firmu. Logika v součinnosti s odbornými znalostmi rovná se úspěch v oboru. Bohužel musím z vlastní zkušenosti říct, že logické rozhodování je oproti odborným znalostem to, co lidem nejčastěji chybí. Zkrátka teorii se naučí kdekdo, ale samostatný logický úsudek? Ten se dnes vyvažuje zlatem.

Dámy a pánové, kluci a holky, nevím zda vám odpovím na otázku ideálního rozhodnutí, kterou střední školu studovat. Za to jsem si ale jistý, že technické vzdělání na střední škole je neustále dokola se opakující řešení problémů: Jak něco navrhnout s minimální hmotností ale maximální pevností? Jak něco složitého vyrobit v co nejkratším čase? Jak ušetřit, ale neubrat na kvalitě? Zcela přirozeně se naučíte používat matematický aparát, počítačovou podporu, výrobní technologie... To vše je ale až na druhém místě. Na tom prvním je, že do sebe dostanete univerzální logický úsudek. Střední průmyslová škola Betlémská mi dala víc, než jsem od ní očekával. Bylo to moje první idální řešení skutečně složitého problému. A tak mi nezbývá nic jiného, než popřát hodně štěstí všem, kteří se nebojí hledat a činit správná rozhodnutí.

Bc. Martin Kožíšek

  • absolvent SPŠS Betlémské z roku 2006
  • student magisterského oboru Matematické modelování v technice na Fakultě strojní ČVUT
  • odborný pracovník výzkumu a vývoje v Ústavu termomechaniky AV ČR
  • člen Odborné rady při SPŠS Betlémská o. s.

Aktuality

Bowling 2023

26. únor 2024

Přebor školy v bowlingu jednotlivců V hodinách tělesné výchovy byl zorganizován přebor školy v bowlingu jednotlivců na drahách bowlingového centra na Radavě v blízkosti školy. Soutěž byla hraná na deset hodů s dorážkou. IV. ročníku školního turnaje se zúčastnilo celkem 360 žáků. Po7 200 hodech na...

Číst dál...

Lyžařský výcvikový kurz v letošním školním roce 2023/24

23. únor 2024

Ve dnech 14.1.2024 až 22.1.2024 proběhly dva turnusy lyžařského výcvikového kurzu v Rakousku v Dolomitech u města Lienz. Celkem se zúčastnilo 111 chlapců a 1 dívka, které doplňovalo 10 kantorů. Proběhly dva závody ve slalomu a všichni se vrátili zdraví. Těšíme se opět za rok. ...

Číst dál...

Nově zrekonstruované prostory školy a sociální zařízení

19. únor 2024

K 31.1. 2024 byly na naší škole zrekonstruované malby ve vestibulu školy. Vybrané učebny byly nově uspořádány a vybaveny. Byla také dokončena předposlední část rekonstrukce sociálních zařízení na 1 NP podlaží u šaten praxí žáků.    Schodiště   Vestibul školy - nově zrekonstruované malby   učebna 3D tisku...

Číst dál...

Lyžařský výcvikový kurz ve školním roce 2023/2024

09. leden 2024

Dobrý den vážení rodiče a studenti, nastal čas na pár informací k LVK (lyžáku):  Odjezd je pro I. turnus v neděli 14. ledna 2024 v 08,00 hodin od hotelu Vienna House Diplomat u stanice metra Dejvická. Pro II. turnus ve středu 17. ledna 2024 s odjezdem ve 22,30 hodin.. Sraz je vždy 30 minut před...

Číst dál...

VIII. ročník Vánočního turnaje ve stolním tenise

19. prosinec 2023

Dne 18.12.2023 od 12,15 hod. proběhl v naší tělocvičně VIII. ročník školního turnaje ve stolním tenise za účasti 28 žáků. Po 112 utkáních na čtyřech stolech se vítězem stal Michal Kolbušovský  ze 4.L, druhou příčku obsadil Lukáš Šrámek také ze 4.L  a třetí místo získal Jakub Červinka  ze 2.A.   Seznam hráčů...

Číst dál...